Hogere melkproductie en beter economisch jaarresultaat per melkkoe

categorie Persbericht
okt
Jaarstatistieken: Bedrijven en koeien in cijfers, economisch jaarresultaat

Afgelopen boekjaar laat een duidelijk hoger gemiddelde melkproductie en een beter economisch jaarresultaat (ejr) per melkkoe zien. Ook wordt de trend in betere vruchtbaarheid doorgezet. Deze stijging houdt verband met Nederlandse veehouders die voor het tweede jaar op rij veel melkkoeien afvoeren in verband met het fosfaatreductieplan.

Gemiddeld produceerden de Nederlandse melkkoeien 9123 kilogram melk met 3,57% eiwit, wat resulteert in 723 kilo’s vet en eiwit in het boekjaar 2017-2018. Dat is de grootste toename in melk-, vet- en eiwitproductie sinds de introductie van het rollende jaargemiddelde in 2004. Tegelijkertijd werd de positieve trend in vruchtbaarheid doorgetrokken. De tussenkalftijd bedraagt nu 408 dagen, een daling van twee dagen ten opzichte van het vorige boekjaar.

De levensproductie per koe steeg wederom en komt dit jaar uit op 30.343 kg melk met 4,35% vet en 3,54% eiwit.

Economische prestaties van bedrijven

Voor het eerst zijn er melkveebedrijven in Nederland die gemiddeld meer dan 14.000 kilogram melk per koe per jaar halen. Drie bedrijven hebben een ejr hoger dan 3000 en acht bedrijven halen een gemiddelde vet- en eiwitproductie van meer dan 1000 kg. Nooit eerder werden deze grenzen gepasseerd.

Het bedrijf met het hoogste economisch jaarresultaat van Nederland is het melkveebedrijf van maatschap Van der Mark-Harmsma uit Veenwouden met een ejr van 3229 en een rollend jaargemiddelde van 14.865 kg melk met 3,82% vet en 3,56% eiwit. Gevolgd door vof Jongsteins uit Hoogblokland met een ejr van 3075 en melkveebedrijf Van Berkum uit Elahuizen met een ejr van 3029.

Rassen

Alle rassen zijn dit jaar in productie gestegen. De melkproductie van de zwartbonte holsteinkoeien steeg verder van 9958 naar 10.258 kg melk. Met 4,30% vet en 3,55% eiwit in 353 productiedagen resulteerde dit in een gestegen ejr van 2074. De roodbonte holsteinkoeien produceerden gemiddeld wat minder kilo’s melk dan de zwartbonte, maar wel met hogere gehalten: 9.503 kilogram melk met 4,50% vet en 3,65% eiwit. Dit resulteerde in een ejr van 1998.

Een overzicht van alle Nederlandse jaarstatistieken (Bedrijven en koeien in cijfers) is te vinden op deze website. Hier zijn zowel overzichten van de Nederlandse resultaten te vinden als de cijfers van de beste bedrijven en individuele koeien.

De resultaten van de Vlaamse koeien, zijn hier te vinden op de Belgische CRV-website.