Coöperatie CRV heeft goedkeuring op al haar fokprogramma’s

categorie Persbericht
aug
bedrijfsinspectie

Per 8 augustus 2019 heeft de Coöperatie Koninklijke CRV u.a. als erkend stamboek de goedkeuring van de RVO ontvangen op de fokprogramma’s van alle 21 rassen waarvoor dit in Nederland was aangevraagd. Dat betekent dat de stamboekerkenning van Coöperatie Koninklijke CRV u.a. voor deze 21 rassen onverkort van kracht blijft.

Erkende stamboeken dienen in het fokprogramma van een ras te beschrijven hoe men het vastgestelde fokdoel voor dat ras denkt te realiseren. Op de website van de RVO is dit als volgt beschreven:
‘De activiteiten die een fokkerijorganisatie kan uitvoeren zijn:

• Het bijhouden van een stamboek.
  • Het reglementeren van prestatieonderzoek.
  • Het reglementeren van fokwaardeschatting.

Het doel van fokken met dieren en het bijhouden van een stamboek is om met een groep fokkers een bepaald ras in stand te houden, te verbeteren, te reconstrueren of te creëren. Dit noemen we ook wel het fokdoel. Hoe het fokdoel wordt bereikt, wordt beschreven in het fokprogramma. In het fokprogramma staat welke eigenschappen van een ras moeten worden verbeterd en wat het belang is van deze verbetering. Bij het verbeteren van een ras zijn prestatieonderzoek en fokwaardeschatting belangrijke onderdelen van het fokprogramma.’

Coöperatie Koninklijke CRV u.a. heeft de goedkeuring ontvangen voor de fokprogramma’s van de volgende rassen:

Aberdeen angus Dexter Limousin
Belgisch witblauw Fleckvieh Mrij
Blaarkop Fries-Hollands Marchigiana
Blonde d’Aquitaine Holstein friesian Montbéliarde
Brandrode rund Hereford Piemontese
Brown swiss Jersey Verbeterd roodbont
Charolais Lakenvelder Wagyu

De goedkeuring van de fokprogramma’s is een onderdeel van de stamboekerkenning die de coöperatie voor deze rassen heeft en die hiermee van kracht blijft. Coöperatie Koninklijke CRV u.a. is hier erg blij mee; het betekent dat zij blijvend invulling kan geven aan de fokdoelen die in 2016 voor de genoemde rassen zijn vastgesteld op basis van inspraak van haar leden.